“La inceput, ceaiul a fost medicament, insa cu timpul a devenit bautura reconfortanta”. Astfel incepe Okakura Kakuzō “Cartea Ceaiului”*, lucrarea sa de referinta.
De mai bine de 5000 de ani, chinezii considera ceaiul ca fiind un veritabil elixir al vietii, care ajuta la energizarea corpului, la tratarea diferitelor afectiuni, precum si la relaxarea mintii.
Astazi, ceaiul verde este “la moda”, precum sunt “la moda” si discutiile despre beneficiile lui. Insa, putini dintre noi savuram miraculoasa licoare rezultata din infuzarea frunzelor de Camellia sinensis cu o constanta care sa permita resimtirea beneficiilor ei. Cu atat mai putin noi romanii, care nu avem “o cultura a ceaiului”.
Insa, probabil ca, urmand exemplul chinezilor de acum 5000 de ani, intai vom considera ceaiul un medicament, ii vom aprecia calitatile curative, urmand ca apoi sa il consideram o “bautura reconfortanta”, cu un gust placut.
Ceaiul este un dar al naturii de care se bucura astazi peste jumatate din populatia lumii. Gustul placut si proprietatile exceptionale ale ceaiului l-au transformat in a doua cea mai consumata bautura din lume, dupa apa.
Celebra bautura este obtinuta din infuzia frunzelor arbustului Camellia sinensis, din familia Theaceae care cuprinde 40 de genuri de arbori si arbusti. Iar principalele tipuri de ceai sunt clasificate in functie de metoda de prelucrare.
Thé (franceza) sau tea (engleza) provine din te (chineza), de la denumirea populara a arbustului de ceai din provincia Fu-Kien.
Ce contine Ceaiul?
Ceaiul contine substante benefice dozate de natura cu mult rafinament precum:- teina (alcaloid vegetal asemanator cofeinei);
- vitamine (in cantitati mai importante sunt vitamina C si beta-carotina sau provitamina A);
- uleiuri aromate;
- tananti sau polifenoli (se afla la originea gustului usor amar si astringent al ceaiurilor verde si negru);
- saruri minerale;
- substante azotate asemanatoare albuminei.
Cum se prelucreaza Ceaiul?
Cand vine vorba despre ceai, totul este fascinant: istoria lui invaluita in mister si legenda, ceremoniile ceaiului si diferitele obiceiuri ale popoarelor iubitoare de ceai, evolutia sa de-a lungul timpului. Chiar si modalitatea de prelucrare a ceaiului este fascinanta! Iata care sunt principalele etape de prelucrare: vestejirea (pre-uscarea care dureaza in general intre 18 si 24 de ore), rularea (pentru a se sparge celulele frunzelor si a elibera uleiurile esentiale, taninul, teina, etc), oxidarea (procesul de fermentatie realizat in incaperi speciale, racoroase si umede), stoparea oxidarii (o etapa foarte importanta mai ales in cazul ceaiului oolong reprezinta expunerea la temperaturi suficient de mari pentru ca enzimele responsabile de oxidare sa fie dezactivate), sortarea (frunzele intregi sunt de obicei separate de cele fragmentate), uscarea, invechirea (in cazul ceaiurilor de tip pu-erh).Ce sortimente de ceai exista?
Sortimentele de ceai sunt rezultatul ultimei faze de prelucrare, sortarea. Asadar, ceaiurile sunt clasificate in 4 grupe principale:- ceaiuri cu frunze intregi (marii seniori)
- ceaiuri cu frunze rupte (broken)
- ceaiuri cu frunze strivite (fanning)
- ceaiuri cu sub forma de praf (dust)
Trends
Diferenta dintre ceai si infuziile de plante medicinale
Medicul trateaza, insa Natura vindeca – Hippocrate

Denumire stiintifica romaneasca | Indicatii | Forma terapeutica si administrare |
Sunatoare | Colite, colecistopatii.Extern: in plagi, arsuri, amigdalite. | Infuzie 2%, 2 cani pe zi. Ulei obtinut prin macerare in ulei de floarea soarelui sau soia, pentru tratamentul arsurilor; tinctura (1:5), pentru gargara 25% in apa. |
Urzica | Expectorant; diuretic; antidiareic; usor hemostatic. | Infuzie 3 - 4%, 2 - 3 cani pe zi. |
Trei frati patati | Antialergic; diuretic; expectorant. | Infuzie 1 - 2%, 2 - 3 cani pe zi. |
Tei | Sedativ in nevroza si insomnii; expectorant. | Infuzie 2 - 4%, 1 - 3 cani pe zi, ultima seara la culcare, indulcita cu miere. |
Salcie | Antitermic, antinevralgic, antireumatic, astringent. | Pulbere, 2 – 3 g pe zi, intre mese, infuzie, decoct, 2 – 4 %, 1 - 2 cani pe zi. |
Zmeur | Depurativ, usor astringent. | Infuzie, 2 - 3%, 2 - 3 cani pe zi. |
Maces | Hipovitaminoza C, diuretic. | Pulbere, 3 - 5 g pe zi, infuzie 2 - 5%, 2 - 3 cani pe zi. |
Salcam | Aromatizant, neutralizant gastric. | Infuzie 2 - 3%, 1 - 2 cani pe zi. |
Crusin | Laxativ, purgativ. | Pulbere 1 - 3 g pe zi, decoct 1 - 1,5%, 1- 2 cani seara la culcare |
Ienupar | Diuretic; in afectiuni urinare; adjuvant in afectiuni reumatice. | Infuzie 1 - 5% maximum o cana pe zi, in mai multe reprize. Ulei esential, 2 - 6 picaturi pe zi. |
Paducel | Cardiotonic usor; anghina pectoral; sedativ. | Infuzie 1%, 2 - 3 cani in 24 ore; tinctura (1:5) 10 -15 picaturi de 3 - 5 ori pe zi. |
Coada calului | Diuretic, remineralizant; expectorant. | Decoct 1 - 2%, 1 cana pe zi, pulbere 1 - 2 g in 24 ore. |
Scaiul dracului, rostogol | Diuretic, tonic aperitiv si colagog. | Decoct 2 - 3%, 2 - 3 cani pe zi inaintea meselor principale |
Lemn dulce | Expectorant; diuretic; laxativ - antispastic; antiinflamator. | Macerat 1%, cca 200 ml pe zi, pulbere, 1 - 3 g pe zi. |
Catina | Vitaminizant. | Infuzie 2 - 3%, 2 - 3 cani pe zi; sirop, suc, gem, marmelada. |
Castan salbatic | Varice, flebite si tromboflebite; sindrom Raynaud; hemoroizi. | Sub forma de produse farmaceutice, numai cu prescriptie medicala. |
Turita mare | Afectiuni cronice biliare, eupeptic amar; antidiareic. | Decoct sau infuzie 3%, 1 - 2 cani pe zi. |
Nalba mare | Inflamatii ale mucoaselor cailor respiratorii, digestive si genito – urinare. | Intern: florile, sub forma de infuzie 1 - 2%, 1 - 2 cani pe zi; radacinile, sub forma de macerat apos, preparat la rece (1 - 3%), 1 - 2 cani pe zi, in mai multe reprize, indulcit.Extern: infuzie din Frunze si flori 2%. |
Traista ciobanului | Antihemoragic in metroragii. | Infuzie 2 - 3%, 1 - 2 cani pe zi; tinctura, 30 g pe zi, ca hemostatic general. |
Fasole | Adjuvant in tratamentul diabetului; diuretic usor. | Decoct 3 – 5%, 2 – 3 cani pe zi. |
Troscot | Astringent, remineralizant. | Infuzie 3 – 5%, 1 – 2 cani pe zi; ca remineralizant, timp de 1 – 2 luni. |
O noua demonstratie de ceremonia ceaiului - Chanoyū a avut loc in Bucuresti, de data aceasta la Libraria Carturesti Verona, ieri, 28 octombrie 2011. O veritabila demonstratie de Chadō – ceremonie a ceaiului sustinuta de maestrii de ceai Michiko Nojiri si Gabriel Soga Caciula si de membrii Asociatiei Chado Urasenke Tankokai Romania - Luminis. Mai multe despre eveniment puteti citi accesand linkul: http://blog.carturesti.ro/ceremoniaceaiului/.
Demonstratia sustinuta de Michiko Nojiri a fost cu adevarat impresionanta si la final am plecat cu cateva idei simple, dar importante despre Chanoyū:
- Chadō, Chanoyū sau Sadō inseamna meditatie, liniste si deschidere, mai mult decat o simpla degustare de ceai. Nici ceaiul, nici kimonoul nu sunt punctele centrale ale ceremoniei, ci meditatia (si pentru a sublinia aceasta idee, maestrul Michiko Nojiri si-a rugat oaspetii ceremoniei sa nu poarte kimonouri, ci imbracaminte obisnuita – vezi pozele);
- Ceremonia Ceaiului este de fapt o meditatie Zen - Chanoyū s-a articulat in jurul filosofiei Zen;
- “Cel ce intelege cu adevarat Chanoyū va intelege psihologia poporului japonez” a afirmat calugarul budist Daisetsu Teitaro Suzuki (1870 – 1966) si acelasi lucru a fost accentuat si de catre maestrul Michiko Nojiri. Ea a insistat asupra faptului ca in vocabularul japonez nu exista cuvantul “comunicare” - “communication” (cand il folosesc, japonezii il preiau din limba engleza, pentru ei neexistand acest “communication”, acest schimb reciproc de idei). Pentru japonezi, a vorbi, a rosti inseamna a fi deschis sa-l intelegi pe celalalt, fara atat de multe cuvinte;
- In Chanoyū tacerea, atitudinea sunt mai importante decat cuvintele, meditatia mai importanta decat ceaiul, oaspetii mai importanti decat gazda (gazda poate bea ceai impreuna cu oaspetii, doar daca acestia solicita acest lucru in mod expres), ceilalti invitati sunt mai importanti decat propria persoana si respectul este regula de aur (de exemplu, cand unul dintre invitati bea primul ceai, isi cere scuze in fata celorlalti pentru faptul ca este primul care savureaza gustul ceaiului, inaintea celorlalti);
- Pozitia corpului este foarte importanta in Chanoyū – asa cum este foarte importanta si in meditatie. Spatele trebuie sa fie drept, centrul de greutate in zona soldurilor, respiratia adanca, din abdomen, nu din piept. O alta regula extraodinara pe care n-a impartasit-o maestrul de ceai Michiko Nojiri: “Cana de ceai vine spre tine, nu te duci tu dupa ea”. Aceasta insemna, ca in timpul ceremoniei si in general, cand savuram o cana de ceai, este recomandat sa ne pastram o pozitia corecta a corpului, cu spatele dreapt, o pozitie echilibrata. Astfel, aducem cana de ceai spre noi cu mainile, nu ne aplecam noi spatele spre cana de ceai;
Asa cum am amintit in articolul predecent, Sala de Ceai – Chashitsu are doua intrari – una pentru gazda, una pentru oaspeti. Tot in semn de mare respect pentru oaspeti, in timpul ceremoniei se plaseaza in fata fiecaruia un evantai. Acesta delimiteaza propriul spatiu, umil, care nu este depasit. La un moment dat insa, gazda pune evantaiul in spate. Atunci toti devin egali, si gazda si oaspetii. Chanoyū este cu adevarat fascinanta si voi aloca spatii largi acestui ceremonial pe myhimalaya.ro.
Intre 14 si 20 octombrie 2013 Bucuresti a gazduit a Cincea Editie a Festivalului Ceaiului si al Cafelei – Tea & Coffee Festival 2013: www.tea-coffee.ro
Iar pe 16 octombrie 2013, Cafeneaua Tete A Tete din Herastrau a gazduit Seara Japoneza. Pe langa prezentarea de kimonouri (Kitsuke reprezinta arta de a imbraca un kimono) si concertul de Taiko (tobe japoneze), reprezentanti ai Centrului de Studii Romano – Japoneze au facut o demonstratie de Chanoyu – Ceremonialul Ceaiului Japonez.
Mai multe detalii despre eveniment puteti citi accesand linkul: http://www.tea-coffee.ro/festival/teacoffee-festival-editia-av-a-seara-japoneza/
Eu vreau doar sa felicit Centrul de Studii Romano – Japoneze csrj.ro pentru reusita evenimentului si va invit sa va delectati cu cateva poze “de la fata locului”: